Torek, 7. 6. 2011, 13.12
7 let, 12 mesecev
Protikorupcijska komisija zasledila več tveganj "ugrabitve države"
To ugotavlja komisija v poročilu za leto 2010. Kot opozarja, pri določenem krogu podjetij obstaja visoka korelacija med spremembami na oblasti in izplačili tem podjetjem.
Obenem na določenih področjih - zopet informatika in odvetništvo - državna uprava, še bolj pa različne agencije, javni zavodi, ustanove in skladi "v nesorazmerno visokem deležu za opravljanje nalog najemajo zunanje izvajalce storitev, čeprav imajo za to zaposlene ustrezne javne uslužbence".
"Z odvetniki je tako kot z duhovniki - gre za zaupanje"
Predsednik odvetniške zbornice Miha Kozinc je v zvezi s tem pojasnil, da se odvetniške storitve plačujejo po določeni tarifi in da zato zanje ni potrebno javno naročanje. Prav tako je izpostavil, da je "z odvetniki tako kot z duhovniki - gre za zaupanje".
Torej je logično, da imajo tisti, ki se izkažejo za kvalitetne ter zaupanja vredne, da točno, natančno in v skladu s tarifo opravljajo svoje obveznosti, boljši položaj kot ostali. Vprašanje pa je res, ali imajo vsi priložnost, da se izkažejo, dodaja Kozinc.
Sicer pa v pravnih postopkih državo večinoma zastopa državno pravobranilstvo, še izpostavlja Kozinc.
"Težko bi naredili analizo"
Predsednica Notarske zbornice Slovenije Marjana Tičar Bešter pa pravi, da je dejstvo tudi, da vsi državni uslužbenci, ki so zadolženi za podpise pogodb (na primer ministri in državni sekretarji) deponirajo podpise pogodb pri notarski zbornici, ta pa jih posreduje vsem notarjem. Tudi če podpise deponirajo pri enem od notarjev, jih ta posreduje notarski zbornici.
"To torej pomeni, da so podpisi ministrov in državnih sekretarjev deponirani pri vseh notarjih v državi," pravi Tičar Bešterjeva. Dodaja pa, da niso delali kakšne posebne analize, ki bi dokazovala, da bi bili nekateri notarji posebej privilegirani s strani države. "Posli in stranke notarjev so skrivnost, zato bi bilo tako analizo tudi težko narediti," še dodaja.
Svoje izsledke glede omejenega kroga subjektov, ki poslujejo z državo, komisija v poročilu prične s hipotezo o stanju odnosov slovenskega gospodarstva s proračunskimi uporabniki. Ta navaja, da "obstaja krog podjetij, ki z državo poslujejo na podlagi političnih povezav in ne na podlagi pravil, ki veljajo v tržnem gospodarstvu, ter da obstaja krog podjetij, katerih poslovanje s proračunskimi uporabniki je izredno stabilno".
Analiza je razkrila 65 podjetij, ki so prejemala plačila v mesečnem znesku nad 5.000 evrov pretežno v prvem in tretjem obdobju. Pri tem so ta podjetja v prvem obdobju mesečno prejela v povprečju 374.805 evrov, v drugem obdobju 23.689 evrov, v tretjem obdobju pa 584.896 evrov.
Na drugi strani je bilo identificiranih 252 podjetij, ki so prejemala izplačila v mesečnem znesku nad 5.000 evrov pretežno v drugem obdobju. Pri tem so ta podjetja v prvem obdobju mesečno prejela v povprečju 200.010 evrov, v drugem obdobju 6.168.729 evrov, v tretjem obdobju pa 408.863 evrov.
Opozorila glede sistemske korupcije
Poročilo tudi ugotavlja, da je korupcija v Sloveniji večji problem, kot smo si pripravljeni priznati. V nasprotju s klasično administrativno korupcijo, ki v Sloveniji ne predstavlja neobvladljivega problema, je po oceni komisije zaskrbljujoča stopnja sistemske korupcije in korupcije belih ovratnikov v povezavi z organiziranim gospodarskih kriminalom.
V Sloveniji je 12 od 13 dejavnikov sistemske korupcije
Komisija ob tem opozarja, da v Sloveniji obstaja kar 12 od 13 dejavnikov, ki jih teorija prišteva med indikatorje tveganja za sistemsko korupcijo.
Ti dejavniki so obstoj gospodarskih monopolov, kartelov in omejena konkurenca; veliki državni in lokalni infrastrukturni projekti; politično obremenjeni procesi ekonomske liberalizacije in privatizacije; majhna verjetnost odkritja in kaznovanja; dolgotrajni sodni postopki ter institucionalna in politična negotovost. Slednja je "povezana s krizo, volitvami in nizkim zaupanjem v institucije pravne države in političnega sistema".
Indikatorji tveganja so tudi neizdelan sistem javnega naročanja s šibkim nadzorom; politizacija ali netransparentna privatizacija medijskega prostora; nedodelan sistem notranjih revizij glede smotrnosti porabe javnega denarja; šibkost nadzornih organov v gospodarstvu in nezadostna korporativna kultura na področju skladnosti poslovanja; neučinkovit in netransparenten sistem financiranja podjetništva s strani finančnih institucij; vpliv lobijev na zakonodajni proces; netransparentnost javnih institucij oziroma nezadosten sistem dostopa do informacij.
Nezadostno ureditev nadzora nad financiranjem političnih strank
V Sloveniji po oceni komisije obstajajo vsi našteti dejavniki razen zadnjega. Med tveganja za sistemsko in politično korupcijo pa komisija prišteva še nezadostno ureditev nadzora nad financiranjem političnih strank.